ЕГИПЕТСКАЯ ПОДВЕСКА, НАЙДЕННАЯ НА ГОРОДИЩЕ ЧАЙКА (СЕВЕРО-ЗАПАДНЫЙ КРЫМ), И ПОСМЕРТНОЕ ОБОЖЕСТВЛЕНИЕ АРСИНОИ II ФИЛАДЕЛЬФЫ
ЕГИПЕТСКАЯ ПОДВЕСКА, НАЙДЕННАЯ НА ГОРОДИЩЕ ЧАЙКА (СЕВЕРО-ЗАПАДНЫЙ КРЫМ), И ПОСМЕРТНОЕ ОБОЖЕСТВЛЕНИЕ АРСИНОИ II ФИЛАДЕЛЬФЫ
Аннотация
Код статьи
S0321-03910000402-8-1
Тип публикации
Статья
Статус публикации
Опубликовано
Выпуск
Страницы
71-85
Аннотация
In 1993 the excavations of Farmstead Two of the Greek settlement «Chayka» (near Evpatoria, North-Western Crimea) brought to light from the strata of the Hellenistic period a pendant of blue glass. The pendant is double-sided, showing on its sides a male and a female face that form evidently a couple; the male face has a stylized Pharaonic beard and an also stylized kerchief around it (one should note the absence of uraeus); the female face is surrounded with rather long curling hair (possibly, the «corkscrew locks» of Ptolemaic women sculpture) and had a decoration on the forehead (now absent; but it was an uraeus rather than an Isiac solar disc between horns, which would have made th eobject more fragile). The style of the pendant attests its Egyptian origin, though the Egyptian features of the object seem to be well Hellenized (an authentic Egyptian male image of the kind would have probably been impossible without uraeus): the pendant was probably intended to serve as an amulet. The paired images could show a couple of deities, i.e. Sarapis and Isis, or royal consorts; the latter option must be chosen, as the male face has nothing in common with the iconography of Sarapis. To identify the royal couple one should pay attention to the uraeus on the forehead of the queen contrasting to its absence with the king; an analogy can be drawm with a number of Egyptian reliefs and sculptures showing queens with double uraei, probably as a sign of greater divine power as compared to rulers marked with single uraeus. If this is the case with the images of the pendant, it is intended to show the queen possessing a greater sacral power than the king. This allows to assume with high probability that the pendant presents a couple of «Brother-and-Sister Gods», Ptolemy II and Arsinoe II Philadelphoi, the latter deceased about 270 BC and deifi ed by her brother (two uraei being a distinctive feature of her Egyptian statues after her death). The presence of her husband's face on the object makes it possible to date it still to his lifetime (i.e. between 270 and 246 BC). The protective force of the object can be best of all connected with the Ptolemaic propaganda of deifi ed Arsinoe as a benefactress of sea-farers. A number of evidence tells us about Ptolemaic interest in the contacts with the North Black Sea states at the time of the 2nd Syrian War (260-254 BC) and, probably, its aftermath: objects connected with Arsinoe are likely to have been given as amulets of sea-farers by the Ptolemaic naval offi cers to their local contractors at the region. Finally, one has to consider the fact that the Egyptian features of the pendant, though stylized, are distinctive: a tense interrelation with Egyptian tradition, somewhat premature within the entire evolution of the Ptolemaic ideology, is specifi c of the cult of Arsinoe II.
Классификатор
Дата публикации
01.04.2010
Всего подписок
2
Всего просмотров
573
Оценка читателей
0.0 (0 голосов)
Цитировать   Скачать pdf

Библиография



Дополнительные библиографические источники и материалы

  1. Rostovtzeff M.I. Greek Sightseers in Egypt // JEA. 1928. 14. P. 13-15
  2. Ростовцев М.И. Птолемей II Египетский и Перисад II Боспорский // Сборник, посвященный П.Н. Милюкову. Париж, 1929. C. 109-116; ср.
  3. Трофимова М.К. Из истории эллинистической экономики // ВДИ. 1961. № 2. С. 46-47.
  4. Виноградов Ю.Г., Золотарев М.И. Божественная египетская триада в Херсонесе Таврическом // ΣYΣΣITI А: Памяти Ю.В. Андреева. М., 2000. С. 286-288. Рис. 3.
  5. Жебелёв С.А. Северное Причерноморье: Исследования и статьи по истории Северного Причерноморья античной эпохи. М.-Л., 1953. С. 83-85
  6. Шургая И.Г. Импорт Александрии в Северном Причерноморье // ВДИ. 1965. № 4. С. 123-137
  7. Лапис И.А., Матье М.Э. Древнеегипетская скульптура в собрании Государственного Эрмитажа. Л., 1969. C. 127, 143
  8. Грач Н.Л. Открытие нового исторического источника в Нимфее // ВДИ. 1984. № 1. С. 81-88
  9. Трейстер М.Ю. Боспор и Египет в III в. до н.э. // ВДИ. 1985. № 1. С. 133-136
  10. Алексеева Е.М. Античные бусы Северного Причерноморья // Свод археологических источников. Вып. Г1-12. М., 1978. С. 73. Табл. 34, 13.    
  11. Thompson D.B. Ptolemaic Oinochoiai and Portraits in Faience: Aspects of the Ruler-Cult. Oxf., 1973.
  12. Stambaugh J.E. Serapis under the Early Ptolemies. Leiden, 1972 (Études préliminaires aux religions orientales dans l'empire Romain, 25). P. 61-64
  13. Castiglione L. La statue de culte héllenistique du Sarapieion d'Alexandrie // Bulletin du Musée hongrois des beaux-arts. 1958. 12. P. 17-39
  14. Hornbostel W. Sarapis. Leiden, 1970 (Études préliminaires aux religions orientales dans l'empire Romain, 32). P. 232-237
  15. Krug A. Isis - Aphrodite - Astarte // Fremdheit - Eigenheit: Ägypten, Griechenland und Rom - Austausch und Verständnis / Hrsg. P.C. Bol, G. Kaminski, C. Maderna. München, 2004 (Städel-Jahrbuch). S. 186
  16. Albersmeier S. Griechisch-römische Bildnisse der Isis // Ägypten - Griechenland - Rom: Abwehr und Berührung. Städeliches Kunstinstitut und Städtliche Galerie 26. November 2005 - 26. Februar 2006. Frankfurt a.M., 2006. S. 310-312.
  17. Martin K. Uräus // LÄ. VI. Sp. 865-866.
  18. Maehler H. Ptolemaic Queens with a Triple Uraeus // CdÉ. 2003. 78. P. 292- 303
  19. Nock A.D. ΣYNNAOΣ ΘEOΣ // HSCP. 1930. 41. P. 1-62. Esp. 4-13.
  20. Hölbl G. A History of the Ptolemaic Empire. L.-N.Y., 2001. P. 40, 101-104
  21. Ладынин И.А. Проблемы греко-египетского синтеза в царском культе при первых Лагидах (Theocr. XVII) // Античность и средневековье Европы. Межвуз. сб. науч. трудов. Пермь, 1996. С. 23.
  22. Albersmeier. Die Statuen der Ptolemäerinnen. S. 253.
  23. Лапис, Матье. Древнегреческая скульптура... С. 124-125;
  24. Большаков А.О. Арсиноя или Клеопатра? // Арсиноя или Клеопатра? [Каталог выставки] / А.О. Большаков, О.Я. Неверов, Ю.Л. Дюков. СПб., 2002. С. 4-5
  25. Виноградов, Золотарев. Божественная египетская триада... С. 286.
  26. Vinogradov. Der Staatsbesuch...; Виноградов, Золотарев. Божественная египетская триада... С. 289-291.
  27. Виноградов, Золотарев. Божественная египетская триада... С. 289-290.
  28. Ладынин И.А. Оформление культа «богов-Эвергетов» в птолемеевском Египте в кон. 240-х - нач. 230-х гг. до н.э. и его египетские коннотации // Мнемон: Исследования и публикации по истории античного мира. 4. СПб., 2005. С. 226-239.       
  29. Carney E.D. Women and Monarchy in Macedonia. Norman (Okla.), 2000. P. 173-177; Hölbl. A History of the Ptolemaic Empire. P. 24-25, 35-36.
  30. Černý J. Consanguineous Marriages in Pharaonic Egypt // JEA. 1954. 40. P. 23-29
  31. Carney E.D. The Reappearance of Royal Sybling Marriage in Ptolemaic Egypt // PP. 1987. 42. P. 421
  32. Maehler. Ptolemaic Queens... P. 300. Not. 48.
  33. Grenier J.-C Notes isiaques // Bolletino - Monumenti, musei e gallerie pontifi cie. 1989. 9. P. 21-33
  34. Koenen L. The Ptolemaic King as a Religious Figure // Images and Ideologies: Self-Definition in the Hellenistic World. Berkeley-Los Angeles-London, 1993 (Hellenistic Culture and Society, 12). P. 111. Not. 121.
  35. Ладынин. Проблемы греко-египетского синтеза… С. 23-25.
  36. Meulenaere H. de, MacKay P. Mendes in Antiquity. Warminster, 1976. P. 175.
  37. Ладынин. Основные этапы царского культа Птолемеев… С. 161-164.
  38. Hölbl. A History of the Ptolemaic Empire. P. 101-103.

Комментарии

Сообщения не найдены

Написать отзыв
Перевести